FANCLUBBLAD HITPARADE WORDT BEATBOX

Doordat ik november 1964 mijn militaire dienst moest gaan vervullen, ontstond het probleem dat het niet meer zou lukken in de vrije week-ends op tijd het fanclubblad HITPARADE te maken. Immers, het schrijven van de artikelen, typen, stencillen het verzenden van het blad was allemaal een éénmansactiviteit. Dat lukt niet als je alleen af en toe een week-end naar huis mag.

Maar er bleek een oplossing te zijn. Net in die tijd was de 19-jarige Peter Muller bezig met een plan om een professioneel muziekblad op te zetten. Samen met fotograaf Emanuel Damsteeg lukte het een buurtdrukkerij te vinden die het blad (gratis) wilde drukken. De drukker (drukkerij Veerkamp) zou met de verkoop van advertenties het blad zelf winstgevend moeten maken. Emanuel stelde voor om dit nieuwe blad, BEATBOX, als fanclubblad naar de fanclubleden te sturen.

 

Ik zou maandelijks slechts één pagina kopij hoeven te verzorgen en het blad zou daarnaast extra veel aandacht aan The Beatles besteden. Daarmee ging ik akkoord en BEATBOX kreeg een mooie commerciële start door de overname van mijn 1200 HITPARADE-abonnees. Voor de fanclubs was het ook een prima overeenkomst. Tijdens mijn militaire dienst kon alles gewoon doorgaan, al het werk werd me uit handen genomen en de fanclubleden kregen een echt gedrukt blad in de plaats van de gestencilde HITPARADE.

Ook the Motions lazen natuurlijk vol belangstelling de BEATBOX

Hoewel BEATBOX progressief wilde zijn (als alternatief voor de bestaande, zoetsappige muziekbladen) bleef het blad zelf toch ook vrij gezapig, zelfs nadat na een paar nummers een zekere Willem de Ridder als nieuwe medewerker bij het blad betrokken raakte. Willem had allemaal nieuwe plannen, maar bij de buurtdrukkerij die BEATBOX drukte waren niet veel technische mogelijkheden. Muller en De Ridder wilden méér. Ze zochten een grotere drukker om hun plannen te verwezenlijken en dat lukte, Augustin & Schoonman in Zwanenburg had net een vierkleurenoffsetpers gekocht (de eerste in Nederland) en wilde het blad wel drukken. Bij drukkerij Veerkamp

werd nog gewerkt met boekdruk, alle tekst moest worden gezet met loden letters en van foto's moest een metalen cliché gemaakt worden. In offset kon je zelf pagina's maken, met getypte tekst, plakletters en zelfs viltstift. Dat is precies wat Willem de Ridder wilde: je kon van iedere pagina een kunstwerk maken. In september 1965 vertrokken ze bij BEATBOX en verscheen hun nieuwe blad HITWEEK, een tijdschrift dat uiteindelijk Nederland op zijn grondvesten zou laten trillen.

BEATBOX ging gewoon door, nu onder redactie van Emanuel Damsteeg. Een jaar later werd het maandblad omgezet in een wat flodderig gratis muziekweekblad, zodat ik in augustus 1966, toen mijn diensttijd erop zat, besloot weer een eigen Beatles fanclubblad te beginnen. Dat blad kreeg de naam: CHAINS.