HOE GAAT HET VERDER MET
TANTE LENY ?

 Aart Clerkx tekende een éénpagina strip over het onderwerp "Wij vroegen enkele mensen hun mening over Tante's periodiek". De pagina werd eindelijk afgedrukt in Tante Leny 23, want volgens zeggen lag deze al sinds 1971 op de burelen van Tante Leny, zonder ooit gepubliceerd te zijn.

klik op de afbeelding voor een leesbare versie

De hernieuwde lancering van TANTE LENY PRESENTEERT was behoorlijk succesvol. Iedereen was tevreden dat DRUKWERK de uitgave had overgenomen. De tekenaars hoefden zich niet meer bezig te houden met het blad zelf, alleen met de inhoud. Het grotere formaat maakte het blad meer geschikt voor de presentatie in de winkels. De distributie van DRUKWERK, op de van Bill Daley overgenomen manier, die inhoudt om op onregelmatige tijden met een auto vol underground-uitgaven langs allerlei al dan niet obscure winkeltjes rijden om wat te verkopen, werd aangevuld door een reguliere distributie via het Centraal Boekhuis, die vooral voor extra verkoop aan de boekhandels zorgde. Dus niet alleen de oplage, maar ook de verkoop ging omhoog en dat ondanks een bijna-verdubbeling van de verkoopprijs.
De rolverdeling was ook duidelijk: de tekenaars zelf stelden het blad samen, uitgeverij DRUKWERK zorgde voor de druk, de financiën, de distributie en (bij tijd en wijle) de alcohol.

In nummer 22 wordt, naast de gebruikelijke tekenaars, aandacht besteed aan de tekenkwaliteiten van de vrouwelijke aanhang van de tekenaars. Een idee van Joost Swarte: ‘laat de vrouwelijke aanhang van de Tante Leny-tekenaars nu eens een strip tekenen’.
Zo ontstond de "Dames Artiesten Revue". Korte strips "uit het leven gegrepen" van zeven "Tante Leny dames": Claire Ex, Rita Maartje Linnenkamp, Elsa del Puerto, Tonie van Marle, Franka van der Loo en "tante" Leny Zwalve herself 

Om het "damesnummer" te completeren maakte Peti Büchel de cover: een tekening die de kijker sterk doet denken aan het (wel vaker geparodieerde) schilderij "Comtesse d’Estrées" uit het  het Louvre in Parijs.

Het nieuwe succes zorgt echter niet voor een regelmatiger verschijning. Ondanks het feit dat de cover trots vermeldt: "verschijnt driemaandelijks”, komt nummer 22 pas in augustus 1976 uit, vijf maanden na nummer 21.

NUMMER 23

Nummer 23 van TANTE LENY PRESENTEERT laat vervolgens ook weer vijf maanden op zich wachten. Het nummer verschijnt in januari 1977. Maar tussendoor, dat mag wel even gezegd worden, is dan ook nog het eerste STRIPALBUM van uitgeverij DRUKWERK verschenen: TOON EN TOOS BRODELOOS.

Het blad kost nog steeds "slechts" 3,50 Hollandse guldens. De sticker op de hier afgebeelde cover is er later opgeplakt.
Ondanks de gestegen verkoop is (door de even hard gestegen oplage) de voorraad onverkochte Tante Leny's aanzienlijk. Daar krijgen we dan ook nog eens ruzie over met de belastingdienst, die vindt dat onverkochte voorraad geld waard is en dus mee telt voor de winst (die nog niet gemaakt is).

 

 

De uitgever besluit daarom in de prijs van oude nummers zowel de opslagkosten als de belasting in te calculeren, vandaar die nieuwe prijs op de sticker. Zo lijkt het ook alsof oude nummers zeldzaam beginnen te worden, waardoor verzamelaars alsnog tot aankoop overgaan.
Het blad is zijn prijs meer dan waard met strips van Evert Geradts, Aart Clerkx, Harry Buckinx, Peter Pontiac, Kamagurka, Ever Meulen, Espé en Arno van Dijk en een omslag van Armand Stijnen. Daarnaast introduceert Joost Swarte de Spaanse tekenaar Mariscal en is er een gastoptreden van Winsor McCay. Begrijpelijk dat dat allemaal wat extra tijd heeft gekost.

 

NUMMER 24
Het is al weer september als TANTE LENY 24 verschijnt. Dat is negen maan-

 

den na het vorige nummer. De gebruikelijke tijd om een kind te baren, dus helemaal niet over tijd, toch? Mariscal tekende voor deze TANTE LENY een verhaal van 14 pagina's, een prachtverhaal in een vertaling (en lettering) van Joost Swarte. Verder voor het eerst in TANTE LENY een strip van Willem de Ridder, en Ben Jansen introduceert zijn passie voor pin-ups. De rest van de pagina's wordt gevuld door de "Tante Leny-stal”.

En daarna duurt het weer negen maanden voordat TANTE LENY 25 verschijnt. Dat is dan het lang verwachte jubileumnummer, maar het wordt tevens het LAATSTE nummer. 

Er zijn namelijk plannen voor een geheel nieuwe opzet van alle DRUKWERK-tijdschriften. Iedereen gaat even met vakantie, om daarna vol werklust te beginnen aan de lancering van een compleet nieuw tijdschrift: TALENT.
TALENT wordt een combinatie van het beste uit TANTE LENY PRESENTEERT, FURORE, INKT, DE OMELET en SPEEDO. Zal het lukken om dit blad wél stipt iedere drie maanden te laten verschijnen?

 

                                                         Dat leest u binnenkort elders in dit HARchief.
In 1977 ontvangen de Tante Leny tekenaars de STRIPSCHAPSPRIJS


TOEGIFT

"EEN GOED IDEE" vindt uitgever Har van Fulpen het als Harry Buckinx besluit om een tekening te maken van het naaktstrand van ZANDVOORT. "Daar kunnen we briefkaarten van maken en in Zandvoort verkopen, dat wordt een hit". De tekening wordt echter zo uitgebreid precies dat Harry Buckinx er de hele zomer mee bezig is. En dan moet de inkleuring nog beginnen.

De tekening wordt daarom maar zwart-wit afgedrukt in TANTE LENY 25. "Dan moet Zandvoort maar een jaartje wachten" zegt de uitgever enthousiast. Maar ze wachten in Zandvoort nog steeds