DE LP SERGEANT PEPPER’S LONELY HEARTS CLUB BAND

 

Vijftig jaar geleden verscheen de Beatles-lp Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band. En hoewel de lp (resp. cd) in al die jaren nooit uit de winkels verdwenen is en na vijftig jaar nog steeds volop te koop is (uniek in de pophistorie), verschijnt nu een re-release. Een volledig opgepoetste re-masterde, gedigitaliseerde en wat nog meer release. die zo mooi van kwaliteit is dat de muziekwereld nogmaals op zijn kop gezet zal worden.

 

Hoe werd de LP in 1967 eigenlijk ontvangen door de fans? Wij,de fans, waren er in die tijd natuurlijk al wel aan gewend dat iedere nieuwe Beatlesplaat eerst even "schrikken" was. Bij iedere nieuwe lp veranderden de Beatles hun muziek zodanig dat het weer even wennen was. Dat was bij Sergeant Pepper dus eigenlijk niet anders dan bij Rubber Soul en Revolver. Twee, drie keer draaien en je besefte dat je weer een plaat met meesterwerkjes in handen had.

 

Wat vond de Nederlandse Beatlesfanclub vijftig jaar geleden van de Pepper-lp? In het fanclubblad CHAINS verschenen twee artikelen over Sergeant Pepper. In april 1967 een soort voorbeschouwing en in juni 1967 een recensie, waarin uitgebreid werd ingegaan op al het merkwaardigs dat de plaat te bieden heeft. Hoewel er inmiddels dikke boeken bestaan waarin iedere noot van Sgt. Pepper onderzocht is, is het toch de moeite waard te lezen hoe de fanclub in 1967 de LP beschreven heeft voor de leden, die in die tijd echt niet meteen naar de winkel renden om de plaat te kopen. De meesten moesten echt wel een beetje sparen om een lp te kopen – of wachten op hun verjaardag. Opvallend is ook dat we ons nog niet afvroegen welke Beatle welk nummer had geschreven. "Lennon/McCartney" was in die tijd gewoon het duo Lennon en McCartney.


April 1967

In het fanclubblad CHAINS wordt DE NIEUWE LP, waaraan maanden in het geheim is gewerkt,  aangekondigd.

 

Eind november van het vorige jaar doken de Beatles de platenstudio in voor de opnamen van een nieuwe single en een nieuwe lp. Die single is inmiddels reeds tot wereldhit bevorderd, maar de lp is nu, bijna zeven maanden na aanvang van de opnamen, nog niet af, waarbij dus de vermelding dat een en ander nog kan veranderen, wat echter niet waarschijnlijk is.

De titel van de lp zal luiden: SERGEANT PEPPER'S LONELY HEARTS CLUB BAND. Unieke titel voor een unieke plaat die weer heel wat Beatle-nieuwigheden zal bevatten.

Nu al opgenomen zijn de volgende songs:

- ten eerste de "titelsong", de SERGEANT PEPPER'S BLUES.

- In A DAY IN THE LIFE gaat John op de solotoer, begeleid door een 41-mans orkest. (Dus dat wordt Johns tegenhanger van Paul's YESTERDAY).
- Sounds Incorporated, een bekende instrumentale Engelse band, onder contract van Bran Epstein, begeleiden the Beatles in het John-Paul duet GOODMORNING, GOODMORNING.

- In SHE'S LEAVING HOME versterkt een strijkkwartet de Beatles.

- Het geinigste nummer wordt WHEN I'M 64, een zangnummer van Paul "in de stijl uit de tijd van de oude pathefoon".

Deze nummers zijn dus gereed en zullen vrijwel zeker op de plaat komen.

Bezig is men nog met de volgende nummers, die alleen als ze goed lukken er op komen.

Als eerste het door John gezongen LOVELY RITA, een opname boordevol trucopnamen, met gebruik van 3 vier-sporen recorders, waarin als instrument o.a. het geluid van "vloeitje op zakkam, achteruit gedraaid". Verder is er nog een door onze George geschreven nummer met een aantal Indiase instrumenten, en een solo voor Ringo.

Oorspronkelijk was het de bedoeling ook PENNY LANE en STRAWBERRY FIELDS FOREVER op de lp te zetten, doch nu er tussen het uitbrengen van die single en de lp zo'n lange tijd zit, zal men dat idee waarschijnlijk (hopelijk) wel laten varen.
De lp zal waarschijnlijk minder songs bevatten dan het gebruikelijke aantal (12-14), aangezien sommige nummers extra lang zijn.

De hoes van de lp werd ontworpen door 2 Nederlandse (!) impressionisten, in Engeland bekend onder de naam "Simon en Marijke". Zij ontwierpen en schilderden ook de versiering op Johns elektrische orgel.

De lp, waarvan men de opnamen hoopt te beëindigen tegen het einde van deze maand, zal waarschijnlijk begin juni eindelijk worden uitgebracht (het is het wachten wel waard). 


Juni 1967

Het fanclubblad CHAINS geeft de volgende recensie van Sergeant Pepper

 

Wat een plaat zeg, die nieuwe Pepper-lp. Alweer zo'n mijlpaal in de historie van de populaire muziek. Alleen al de hoes is het bezitten waard.
De Beatles hebben eraan gewerkt van december 1966 tot 2 april 1967 in de EMI-studio aan de Abbey Road in St. John’s Wood in Londen.

De lp begint met de titelsong, SGT PEPPER’S LONELY HEARTS CLUB BAND, waarvan de opnamen werden voltooid op

1 februari. Paul zingt de solo-gedeelten, de andere Beatles vallen als koor in. Men heeft er "live" sounds in verwerkt omdat Paul het publiek "toespreekt". De eigenlijke band bestaat uit vier musici die op een hoorn spelen.

Plaatproducer George Martin speelt op een orgel de verbindingstoon tussen dit nummer en Ringo's vocale bijdrage: WITH A LITTLE HELP FROM MY FRIENDS. Opnamen eindigden begin april. Oorspronkelijk heette het nummer "Bad Finger Boogie". Paul speelt op de piano en John en George helpen Ringo vocaal een beetje.

LUCY IN THE SKY WITH DIAMONDS wordt gezongen door John. Zijn zoontje bedacht de titel. Julian kwam op een dag thuis van school met een tekening en John vroeg wat het voorstelde. Hij antwoordde daarop: "That's Lucy in the sky with diamonds" en John vond dat zo leuk dat hij er zijn song voor schreef. De plaat werd 2 maart opgenomen, Paul speelt op een speciaal Hammondorgel, met een geluid dat lijkt op een spinet.

Een ander vreemd instrument gebruikt onze Indiase George in GETTING BETTER. Het is een tampura. Een enorm groot instrument dat een beetje op een sitar lijkt, met 4 snaren. Opgenomen in maart, gezongen door Paul, die samen met John ook het achtergrondkoortje zingt. Producer George Martin speelt op de piano, maar niet op de gewone manier door de toetsen in te drukken, maar door met zijn vingers meteen aan de snaren te strijken.

Paul heeft weer de grootste mond in FIXING A HOLE, al opgenomen in februari. De gitaarsolo is van George, Paul doet het op het spinet weer bijzonder goed.

Ons inziens een van de beste nummers is SHE'S LEAVING HOME, een typisch Eleanor Rigby-achtig nummer. De volledige begeleiding wordt gevormd door een strijkje onder leiding van Mike Leander en een harp. John en Paul zingen samen dubbel en verzorgen dan zo beiden een kwartet. Het geheel werd opgenomen in maart.

 

BEING FOR THE BENEFIT OF MR KITE was toen al gereed, opgenomen op 17 februari, waarvan de tekst bijna letterlijk werd gevonden op een heel oud affiche, solozang van John, gitaarsolo van Paul, terwijl Ringo en George samen met roadmanagers Neil en Mal mondharmonica speelden. De bedoeling was dat een echt stoomorgel achtergrondmuziek zou verzorgen. Die was echter in heel Engeland niet te vinden, daarom speelde George Martin wat op een elektronisch orgel, die door de geluidstechnici werd vervormd om het speciale effect te geven door vlugger, langzamer, echowerk en wat al niet meer, tot John tevreden was (en dat was niet gauw het geval). In ieder geval is het gelukt.

 

kant twee

Om de 2de kant van de plaat te horen moet je hem omdraaien. Die kant begint met een Indisch feest van George en de andere Beatles deden dan ook niet mee: WITHIN YOU WITHOUT YOU. Opnamen vonden plaats op 15 maart. Het nummer, ook geschreven door George, duurt meer dan vijf minuten. Wat musici bespeelden 3 cello's en 8 violen,verder speelde een vriend van George op een dilruba (kruising tussen een viool en een sitar). Er zijn verder te horen 3 tampura’s (een door George, één door Neil en één door die naamloze vriend, een swordmandel, een soort tafelharp is dat, ook gebruikt in Strawberry Fields, bespeeld door George en een tabla, wat een soort bongo's schijnt te zijn. Wat vreemd, maar door ons wel op prijs gesteld.

WHEN I'M SIXTY-FOUR, al opgenomen in december, nog voor Penny Lane. Paul speelt gitaar (bas) en piano. Een handvol musici bespelen twee klarinetten en een basklarinet, ijverig bijgestaan door John, Paul en George in een woordeloos koor.

LOVELY RITA werd geboren op de 22ste februari. Paul bezingt deze vrouwelijke parkeermetercontroleur. Paul bespeelt ook de piano, maar George Martin geeft de honky-tonk pianosolo weg. John, Paul en George speelden ook nog op de befaamde vloeitjes-kam die naderhand achteruit werd afgespeeld.

GOOD MORNING, GOOD MORNING begint met het gekakel van een haan, geen Beatlesimitatie, maar een echte haan. John en Paul zingen het weer ouderwets samen. Paul geeft nog een solo weg op de elektrische gitaar, wat saxophones en trombones werden bespeeld door de Engelse groep Sounds Incorperated.
Na een "one... two... three”-aankondiging in de trant van "I Saw Her Standing There" volgt de reprise van de SERGEANT PEPPER BLUES, gevolgd door een flinke toegift, ons inziens een van de beste nummers van deze lp, het nu al omstreden A DAY IN THE LIFE.

Begin en eind gezongen door John, het tussenstuk door Paul. Een 41-mans orkest verzorgt de begeleiding. Ook al zo'n vijf minuten durend nummer. Het gitaarbegin wordt gespeeld door John, terwijl George Martin op een harmonium speelt.

Dan eindigt de plaat met een stukje speciaal voor je hond, en op de uitloop van de plaat staat nog een speciale boodschap van The Beatles.

Volgens de officiële berichten uit Engeland moeten the Beatles daar zeggen "Thank you for listening, that's all for now, please come to our next LP, you are all invited." Volgens onze persoonlijke, zij het bescheiden, mening zeggen the Beatles echter: “Everybody's going to turn" (Iedereen draait de plaat om). Iemand een andere mening?
Nog even iets over A DAY IN THE LIFE; het nummer werd door de BBC geweigerd omdat het "bepaalde associaties zou kunnen hebben met het gebruik van opwekkende middelen". Wat vergezocht voor een man die een sigaret opsteekt, dan in slaap valt en droomt. Enfin, the Beatles maken er geen woorden aan vuil en dat zullen wij ook maar niet doen.

Luister liever onbevooroordeeld naar de LP. "Welcome the Rolling Stones, good guys" staat op de hoes, want het is duidelijk dat zelfs de Rolling Stones deze geweldige muziek niet zullen kunnen imiteren. Het is dan ook de eerste lp ter wereld met volledige garantie: "A splendid time is guaranteed for all".